TIED & NICKELD
Luit en Nyckelharpa in duet
stacks_image_0DC4C3DC-3D29-46A4-B4AF-E3A40B790AC1
Luit en Nyckelharpa in duet
 
Of de westerse luit en de nyckelharpa (ook weleens ‘sleutelvedel’ genoemd) in de loop der tijden samen geklonken hebben is een open vraag.  Feit is dat ze beiden, in allerlei gedaanten, afgebeeld werden op middeleeuwse fresco’s en in manuscripten als de Codex Manesse of beschreven werden in de muziekencyclopedieën van Agricola (16
de E) en van Michael Praetorius (Syntagma Musicum, 17eE).  Feit is ook dat de luit geassocieerd werd met de –zich aan de antieke oudheid spiegelende- hofcultuur en de nyckelharpa eerder met de volkscultuur. 
Onder het Shakespeariaanse motto ‘there is more between heaven and earth that are dreamt of  in your philosophy’ gaan Didier François,  nyckelharpist en gepassioneerd pleitbezorger van de nieuwe nyckelharpa-beweging, en de luitist Philippe Malfeyt, (een der pioniers van dit instrument in Belgïe) , de dialoog met de geschiedenis aan.  
Ze arrangeren muziek van luitvirtuozen als Robert Johnson, Robert de Visée en Silvius Leopold Weiss, gambamuziek van Marin Marais, vioolpartita’s van  Johann Sebastian Bach, Dowland, Vivaldi en leven zich improvisatorisch uit op dansante
 folky tunes of eigen composities.
Het gesofistikeerde klankenpalet voortgebracht  door een weelde aan gestreken, getokkelde en sympathische snaren laat niemand onberoerd en is als honingzeem, zoet voor de ziel.
 
 
Didier François, nyckelharpa – Philippe Malfeyt, renaissance luit, theorbe

Repertoire Tied & Nickeld +_ 1h30

J.S.Bach (1685-1750) BWV 1011Sarabande en 2e Gavotte uit de cello suite nr 5


Marin Marais (1656-1728) Cinq dances Française anciennes
L'agréable Rondo
La provençale
La Musette
La Matelotte
Le Basque

La Rêveuse (pour Madelaine de St. Colombe)


Rossignol Anon.
Drewies Anon.
Twenty ways upon the bells
Th. Robinson
Guadalquivir
Philippe Malfeyt

Inpermanenza
Didier François
Lila
Philippe Malfeyt
Butterfly Jig trad.


pause.

Polonäs efter
Carl Michael Ritter von Esser (1736-1795)
My Lady Carey's Dompe English Dompe (c.1525)

Robert de Visée (1650-1725) Suite in La min.
prélude
allemande, grave
courante
sarabande
gigue
"La montfermeil" rondo

passacaille

Antonio Vivaldi "Il Pastor fido" Giga uit de sonata nr1

Song for my father
Philippe Malfeyt/Kapsberger


Repertoire Tied & Nickeld +_ 1u

J.S.Bach (1685-1750) BWV 1011Sarabande en 2e Gavotte uit de cello suite nr 5


Marin Marais (1656-1728) Cinq dances Française anciennes
L'agréable Rondo
La provençale
La Musette
La Matelotte
Le Basque

La Rêveuse (pour Madelaine de St. Colombe)

Rossignol Anon.
Drewies Anon.
Twenty ways upon the bells
Th. Robinson
Guadalquivir
Philippe Malfeyt

Inpermanenza
Didier François
Lila
Philippe Malfeyt
Butterfly Jig trad.
Polonäs efter
Carl Michael Ritter von Esser (1736-1795)
My Lady Carey's Dompe English Dompe (c.1525)

Robert de Visée (1650-1725) Suite in La min.
prélude
allemande, grave
courante
sarabande
gigue
"La montfermeil" rondo


Antonio Vivaldi "Il Pastor fido" Giga uit de sonata nr1




didier francois nyckelharpa composer sculptor bronze