TIED & NICKELD
Luit en Nyckelharpa in duet
Luit en Nyckelharpa in duet
Luit en Nyckelharpa in duo of trio
Of de westerse luit en de nyckelharpa (ook weleens ‘sleutelvedel’ genoemd) in de loop der tijden samen geklonken hebben is een open vraag. Feit is dat ze beiden, in allerlei gedaanten, afgebeeld werden op middeleeuwse fresco’s en in manuscripten als de Codex Manesse of beschreven werden in de muziekencyclopedieën van Agricola (16de E) en van Michael Praetorius (Syntagma Musicum, 17eE). Feit is ook dat de luit geassocieerd werd met de –zich aan de antieke oudheid spiegelende- hofcultuur en de nyckelharpa eerder met de volkscultuur.
Onder het Shakespeariaanse motto ‘there is more between heaven and earth that are dreamt of in your philosophy’ gaan Didier François, nyckelharpist en gepassioneerd pleitbezorger van de nieuwe nyckelharpa-beweging, en de luitist Philippe Malfeyt, (een der pioniers van dit instrument in Belgïe) , de dialoog met de geschiedenis aan.
Ze arrangeren muziek van luitvirtuozen als Robert Johnson, Robert de Visée en Silvius Leopold Weiss, gambamuziek van Marin Marais, vioolpartita’s van Johann Sebastian Bach, Dowland, Vivaldi en leven zich improvisatorisch uit op dansante folky tunes of eigen composities.
Het gesofistikeerde klankenpalet voortgebracht door een weelde aan gestreken, getokkelde en sympathische snaren laat niemand onberoerd en is als honingzeem, zoet voor de ziel.
Didier François:nyckelharpa - Philippe Malfeyt: renaissance luit, theorbe-ThomasBaeté: viola da gamba
Of de westerse luit en de nyckelharpa (ook weleens ‘sleutelvedel’ genoemd) in de loop der tijden samen geklonken hebben is een open vraag. Feit is dat ze beiden, in allerlei gedaanten, afgebeeld werden op middeleeuwse fresco’s en in manuscripten als de Codex Manesse of beschreven werden in de muziekencyclopedieën van Agricola (16de E) en van Michael Praetorius (Syntagma Musicum, 17eE). Feit is ook dat de luit geassocieerd werd met de –zich aan de antieke oudheid spiegelende- hofcultuur en de nyckelharpa eerder met de volkscultuur.
Onder het Shakespeariaanse motto ‘there is more between heaven and earth that are dreamt of in your philosophy’ gaan Didier François, nyckelharpist en gepassioneerd pleitbezorger van de nieuwe nyckelharpa-beweging, en de luitist Philippe Malfeyt, (een der pioniers van dit instrument in Belgïe) , de dialoog met de geschiedenis aan.
Ze arrangeren muziek van luitvirtuozen als Robert Johnson, Robert de Visée en Silvius Leopold Weiss, gambamuziek van Marin Marais, vioolpartita’s van Johann Sebastian Bach, Dowland, Vivaldi en leven zich improvisatorisch uit op dansante folky tunes of eigen composities.
Het gesofistikeerde klankenpalet voortgebracht door een weelde aan gestreken, getokkelde en sympathische snaren laat niemand onberoerd en is als honingzeem, zoet voor de ziel.
Didier François:nyckelharpa - Philippe Malfeyt: renaissance luit, theorbe-ThomasBaeté: viola da gamba
Repertoire Tied & Nickeld +_ 1h30
J.S.Bach (1685-1750) BWV 1011Sarabande en 2e Gavotte uit de cello suite nr 5
Marin Marais (1656-1728) Cinq dances Française anciennes
L'agréable Rondo
La provençale
La Musette
La Matelotte
Le Basque
La Rêveuse (pour Madelaine de St. Colombe)
Rossignol Anon.
Drewies Anon.
Twenty ways upon the bells Th. Robinson
Guadalquivir Philippe Malfeyt
Inpermanenza Didier François
Lila Philippe Malfeyt
Butterfly Jig trad.
pause.
Polonäs efter Carl Michael Ritter von Esser (1736-1795)
My Lady Carey's Dompe English Dompe (c.1525)
Robert de Visée (1650-1725) Suite in La min.
prélude
allemande, grave
courante
sarabande
gigue
"La montfermeil" rondo
passacaille
Antonio Vivaldi "Il Pastor fido" Giga uit de sonata nr1
Song for my father Philippe Malfeyt/Kapsberger
J.S.Bach (1685-1750) BWV 1011Sarabande en 2e Gavotte uit de cello suite nr 5
Marin Marais (1656-1728) Cinq dances Française anciennes
L'agréable Rondo
La provençale
La Musette
La Matelotte
Le Basque
La Rêveuse (pour Madelaine de St. Colombe)
Rossignol Anon.
Drewies Anon.
Twenty ways upon the bells Th. Robinson
Guadalquivir Philippe Malfeyt
Inpermanenza Didier François
Lila Philippe Malfeyt
Butterfly Jig trad.
pause.
Polonäs efter Carl Michael Ritter von Esser (1736-1795)
My Lady Carey's Dompe English Dompe (c.1525)
Robert de Visée (1650-1725) Suite in La min.
prélude
allemande, grave
courante
sarabande
gigue
"La montfermeil" rondo
passacaille
Antonio Vivaldi "Il Pastor fido" Giga uit de sonata nr1
Song for my father Philippe Malfeyt/Kapsberger
Repertoire Tied & Nickeld +_ 1u
J.S.Bach (1685-1750) BWV 1011Sarabande en 2e Gavotte uit de cello suite nr 5
Marin Marais (1656-1728) Cinq dances Française anciennes
L'agréable Rondo
La provençale
La Musette
La Matelotte
Le Basque
La Rêveuse (pour Madelaine de St. Colombe)
Rossignol Anon.
Drewies Anon.
Twenty ways upon the bells Th. Robinson
Guadalquivir Philippe Malfeyt
Inpermanenza Didier François
Lila Philippe Malfeyt
Butterfly Jig trad.
Polonäs efter Carl Michael Ritter von Esser (1736-1795)
My Lady Carey's Dompe English Dompe (c.1525)
Robert de Visée (1650-1725) Suite in La min.
prélude
allemande, grave
courante
sarabande
gigue
"La montfermeil" rondo
Antonio Vivaldi "Il Pastor fido" Giga uit de sonata nr1
J.S.Bach (1685-1750) BWV 1011Sarabande en 2e Gavotte uit de cello suite nr 5
Marin Marais (1656-1728) Cinq dances Française anciennes
L'agréable Rondo
La provençale
La Musette
La Matelotte
Le Basque
La Rêveuse (pour Madelaine de St. Colombe)
Rossignol Anon.
Drewies Anon.
Twenty ways upon the bells Th. Robinson
Guadalquivir Philippe Malfeyt
Inpermanenza Didier François
Lila Philippe Malfeyt
Butterfly Jig trad.
Polonäs efter Carl Michael Ritter von Esser (1736-1795)
My Lady Carey's Dompe English Dompe (c.1525)
Robert de Visée (1650-1725) Suite in La min.
prélude
allemande, grave
courante
sarabande
gigue
"La montfermeil" rondo
Antonio Vivaldi "Il Pastor fido" Giga uit de sonata nr1
didier francois nyckelharpa composer sculptor bronze